מתחם ה-1000 הינו שטח של אלף וחמש מאות דונם במערב העיר המהווה את עתודת הקרקע המשמעותית ביותר לפיתוח העיר. המתחם נהנה מיתרון מיקום מובהק בהיותו סמוך לתחנת רכבת משה דיין על קו תל אביב אשדוד, קווי רכבת קלה עתידיים, נגישות לכבישים ארציים בסמיכות למתחם הסופרלנד ומתחם הבילויים.
בשנים האחרונות מקדמת עיריית ראשון לציון את תכנית מתחם ה- 1000, אשר ישלב בתוכו מתחמי עסקים, מסחר, מגורים, מוסדות חינוך גבוהים, מגורי סטודנטים, תרבות, פנאי ועוד, וזאת כחלק ממדיניות העירייה להגדיל את שטחי התעסוקה בראשון לציון ולמשוך לעיר חברות על, אשר מטות הניהול שלהן דורשות אלפי מ”ר של משרדים
מתחם האלף הולך להפוך לזירת ההייטק החמה הבאהמתחם האלף הולך להפוך לזירת ההייטק החמה הבאההתכנית לבינוי במתחם כוללת כ- 1.7 מיליון מ”ר לעסקים ומסחר – מרכז עסקים מהגדולים במדינה, וכ- 5,000 יחידות דיור. לשם השוואה, כיום, שטחי המשרדים בגלעין התל אביבי הכולל את מתחם יגאל אלון, הרחובות מנחם בגין (מארלוזרוב ועד יצחק שדה), קרליבך, הארבעה וקפלן ומתחם הבורסה ברמת גן, יש כ־ 1.85 מיליון מ”ר המשתרעים על פני 290 מבנים. הייחודיות של הפרויקט הינה בדרך אליו מתייחסת העירייה בבואה לתכנן את המתחם שיהפוך עפ”י החזון לנחשק בישראל. לתהליך אותו אנו מכירים – גיבוש תב”ע, אישורה, תכנון עפ”י התב”ע, מכרז וביצוע, הצטרף הנדבך של ועדת היגוי המורכבת מגורמים בכירים בעירייה, צוותי גיבוש לתכנית אסטרטגית-כלכלית למתחם וכן תכנית לעבודות הפיתוח, התשתיות והבינוי העתידי. בראש הוועדה עומד ראש העירייה, מר דב צור. את עבודת הצוותים מנחה החברה הכלכלית של העירייה
“מתחם האלף הולך להפוך לזירת ההייטק החמה הבאה”
הייחודיות של הפרויקט הינה בדרך אליו מתייחסת העירייה בבואה לתכנן את המתחם שיהפוך עפ”י החזון לנחשק בישראל. לתהליך אותו אנו מכירים – גיבוש תב”ע, אישורה, תכנון עפ”י התב”ע, מכרז וביצוע, הצטרף הנדבך של ועדת היגוי המורכבת מגורמים בכירים בעירייה, צוותי גיבוש לתכנית אסטרטגית-כלכלית למתחם וכן תכנית לעבודות הפיתוח, התשתיות והבינוי העתידי. בראש הוועדה עומד ראש העירייה, מר דב צור. את עבודת הצוותים מנחה החברה הכלכלית של העירייה (מזמין העבודה שלנו לפרויקט בראשותו של המנכ”ל מר ניצן פלג)
פרוייקט מתחם האלף בראשון לציון | מקור: ארכיון המגזיןפרוייקט מתחם האלף בראשון לציון | מקור: ארכיון המגזיןהעירייה שכרה את שירותיהן של שתי חברות בינלאומיות מובילות בעולם לתכנון הנדסי אורבני חדשני ובר קיימא, בנייה ירוקה והתחדשות עירונית. חברת ARUP הבריטית אשר תכננה את מתחם KINGS CROSS בלונדון, OPERA HOUSE בסידני ומרכז פומפידו בפאריס יחד עם חברת BECHTEL (חברת ביצוע אמריקאית) אשר הקימה יותר מ- 25,000 פרויקטים ב- 160 מדינות לרבות קומפלקס שדה התעופה בהונג קונג והפארקים האולימפיים בלוס אנג’לס וברצלונה. שתי החברות מובילות ביחד עם הצוות הישראלי, חברת אמן (מקבוצת אמנת) את התכנון העסקי-כלכלי ואת התכנון העירוני-אדריכלי ויחד עם ראש העיר וועדות ההיגוי בונים את החזון של המתחם
הייחודיות של הפרויקט הינה בדרך אליו מתייחסת העירייה בבואה לתכנן את המתחם שיהפוך עפ”י החזון לנחשק בישראל. לתהליך אותו אנו מכירים – גיבוש תב”ע, אישורה, תכנון עפ”י התב”ע, מכרז וביצוע, הצטרף הנדבך של ועדת היגוי המורכבת מגורמים בכירים
שלבי התכנון
הערכתנו, הביצוע של המתחם יימשך על כ- 15 שנה. לא כולל החיבור לקו החום של הרכבת הקלה אשר עתיד לעבור במתחם בעתיד. החזון כולל ביטול כניסת רכבים למתחם לרבות חניונים תת קרקעיים שיבנו בשלב הראשון, כאשר מערכת ההסעה ההמונית ופתרונות התחבורה הציבורית יתנו מענה לצרכי המגיעים למתחם ודייריו הקבועים. זו חשיבה אסטרטגית ייחודית אשר נרכשה על בסיס פרויקטים מוצלחים בחו”ל
התהליך יכלול 4 שלבים עיקריים:
- תכנון עקרוני לכל השטח- לתשתיות, כבישים וודרכי גישה זמניים
- תכנון מפורט של מתחם א’, אשר בבעלות מלאה של העירייה
- תכנון מפורט של מתחם ב’, אשר כולל בעלות מעורבת עירייה-פרטיים
- תכנון מפורט של מתחם ג’, אשר בבעלות פרטית מלאה ובו מתוכננות לקום כ5,000 יחידות דיור
עפ”י חזון העירייה, מתחם ה-1000 יהא המתחם המוביל במתחמי העסקים העתידיים של ישראל. הגמישות התכנונית למתחם היא מרבית, החל מעיצוב אייקוני שיעמוד בחזית החדשנות בתכנון (לרבות דרישת העירייה לערב אדריכלי על מחו”ל ואישור העיצוב מול וועדות אדריכליות מטעם העירייה) דרך פתרונות תחבורה חדשניים ועתידניים (לרבות MONORAIL לתנועה חופשית בתוך המתחם) מקורות אנרגיה אקולוגיים, מעטפת שירותים ותשתיות, תמהיל עסקים-מגורים תוסס המערב שימושים ושפת רחוב ייחודית. זהו מתחם שוקק לכל אורך שעות היום המשלב מגורים, תעסוקה ובילוי.
היועצים נבחרו לתכנון המתחם לאחר תהליך ארוך שארך מספר חודשים וכלל ראיונות אישיים עם מתכנני המפתח כדי לרתום את המוכשרים והיצירתיים ביניהם להוציא אל הפועל מחזון (ותב”ע) למציאות.כמחצית מהשטח בבעלות של עיריית ראשון לציון והוא ינוהל ע”י מנהלת המתחם של החברה כלכלית. התכנון המתקדם המתבצע בימים אלה, מאפשר גם שילוב בנייני מגורים כבר היום, במידה וירצו חלק מעובדי החברות להתגורר בסמוך. במידה ויידרשו להגיע מערים אחרות, נהנה מתחם העסקים ממיקום מרכזי ומנגישות מקסימאלית מכל כיוון: גישה ישירה לכביש 431, כביש 4 ונתיבי איילון ותחנת רכבת הנושקת למתחם, תוסיפו לזה את סביבת העסקים הירוקה – ותקבלו מקום מושלם שמחכה במיוחד לכם, למתחם יתרון מיקום מובהק: נושק לתחנת הרכבת החדשה משה דיין על קו תל- אביב אשדוד, 3 קווי רכבת קלה עתידיים, נגישות לכבישים ארציים 431 ו-20, בסמיכות לשני צירי התנועה העיקריים של ראשון לציון – שדרות משה דיין ושדרות רבין, קרבה ונוף לחוף הים